Vrijwilligersbeleid

Jouw hulp is onmisbaar!

Iedereen die lid wordt van een vereniging wil een plezierige tijd beleven en onder de best mogelijke omstandigheden zijn of haar hobby uitoefenen. Dat is bij V.V. Rijsoord niet anders.

Er komt veel bij kijken om een vereniging in goede banen te leiden. Tientallen vrijwilligers stoppen veel tijd in het besturen van de club, organiseren van de wedstrijden, het trainen, begeleiden en indelen van teams, het onderhouden en schoonhouden van het sportpark, het bemannen van de kantine, het zoeken naar sponsoren en ga zo maar door. Dit wordt allemaal gedaan door leden, ouders van leden en andere betrokkenen met een blauw/wit kraaienhart. Met elkaar houden zij V.V. Rijsoord draaiend. Zij zijn de motor van onze club!

Jammer genoeg blijkt het de laatste tijd steeds moeilijker te worden om genoeg vrijwilligers te vinden. Er melden zich te weinig nieuwe vrijwilligers aan en onze bestaande vrijwilligers hebben niet genoeg tijd om alle taken die nodig zijn uit te voeren. Daarom vragen wij alle leden en ouders van leden of zij hun steentje bij willen dragen. Er is altijd wel iets te doen. Daar zit ook vast iets tussen wat jij goed kan of leuk vindt. Projectmatig of voor langere tijd. Hou daarom de rubriek Helpende handjes gezocht in de nieuwsbrief in de gaten. Maar liever nog, meld je via deze link aan als vrijwilliger. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat voetballen bij Rijsoord onvergetelijk wordt.

Om de vrijwilligers goed te begeleiden, heeft V.V. Rijsoord een vrijwilligers coördinator aangesteld.

Wat doet de Vrijwilligers Coördinator?
De Vrijwilligers Coördinator is samen met het bestuurslid dat vrijwilligerswerk in de portefeuille heeft, verantwoordelijk voor de werving, selectie en binding van vrijwilligers binnen onze vereniging. De Vrijwilligers Coördinator valt direct onder het bestuur (voorzitter) van V.V. Rijsoord en zorgt voor:
– Onderhouden van de contacten met vrijwilligers
– Zorg dragen voor begeleiding en coaching van vrijwilligers
– Opstellen als vraagbaak voor de vrijwilliger
– Zorgen voor VOG aanvragen nieuwe vrijwilligers
– Ondersteunen van commissies bij het opvullen van vacatures
– Opzetten en bijhouden van een databank van leden en ouders van leden. (wat hebben zij in potentie de vereniging te bieden)
– Op een zo breed mogelijke manier vrijwilligers werven voor de vereniging, voor de commissies en voor taken en klussen die binnen de vereniging invulling behoeven.

Wat streven we na?
Zoveel mogelijk vrijwilligers werven en behouden en daar inzetten waar de behoefte is.

Aannamebeleid
Vrijwilligers kunnen zich aanmelden doordat er een vacature op de site staat, ze kunnen gevraagd worden door een van de leden of bestuurders, of mensen melden zich spontaan aan. In alle gevallen zal de coördinator en/of iemand van de betreffende commissie een kort intake gesprek met de nieuwe vrijwilliger voeren om te kijken waar de ambities liggen, welke verwachtingen er zijn, hoeveel tijd men wil investeren en welke kwaliteiten iemand in huis heeft. In dit gesprek bespreken we ook de gedragsregels en omgangsregels van V.V. Rijsoord. Als deze door de vrijwilliger worden onderschreven, dan vragen we een Verklaring Omtrent Gedrag aan.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!